Wyższa Szkoła Finansów i Prawa w Bielsku-Białej od samego początku funkcjonowania kładzie silny nacisk na wysoką jakość procesu kształcenia. Oprócz hospitacji zajęć istotnym jest proces badań ankietowych wśród studentów, mający na celu poznanie ich opinii na temat jakości świadczonych usług edukacyjnych.
Wagę celów dotyczących jakości kształcenia podkreślono w strategii rozwoju Uczelni.
Efektem podjętych przez Uczelnię działań było uzyskanie w 2006 roku akredytacji „The Top Institution with Internetional Experience”, nadanej przez brytyjską komisję akredytacyjnej International Education Society, London.
Do głównych celów Systemu Jakości Kształcenia należą:
- diagnozowanie stanu jakości kształcenia w Uczelni,
- doskonalenie procesów dotyczących jakości kształcenia,
- realizacja bieżących działań w ramach poszczególnych procesów jakości kształcenia,
- kształtowanie postaw projakościowych w środowisku uczelnianym.
Efektem działania Systemu Jakości Kształcenia jest w szczególności:
- wysoki poziom kształcenia studentów i słuchaczy,
- stosowanie efektywnych procedur zapewniających wysoką jakość kształcenia,
- realizacja procesu dydaktycznego w warunkach zapewniających komfort pracy i studiowania przy wsparciu nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
- poprawa efektywności zarządzania procesem kształcenia i poprawa konkurencyjności Uczelni na rynku ekukacyjnym,
- promowanie nowoczesnych rozwiązań IT w procesie dydaktycznym.
W pełni sformalizowany System Zarządzania Jakością Kształcenia został wprowadzony w Wyższej Szkole Finansów i Prawa w Bielsku-Białej jednogłośnie uchwałą Senatu nr 4C/2011/2012 w dniu 27.09.2012 r. Od tego czasu jest nieustannie doskonalony i rozwijany.